Jeden skvelý nápad už dlhšie používajú niektorí výrobcovia hodiniek. A to je obmedzená výroba určitého modelu a pridanie nálepky „Limitovaná edícia“. Mnohé hodinky sú prezentované a nosené slušne zaplatenými ambasádormi alebo sú vyrobené pri určitom výročí značky. Alebo sú úzko spojené so športom. Často sa pýtam sám seba aký má v skutočnosti prínos pre človeka vlastnenie takýchto hodiniek. Signál okoliu do akej spoločnosti patrí alebo je to vnútorný pocit jedinečnosti, že mám niečo, čo má len ďalších 500 ľudí?
Nedávno som bol v jednom londýnskom supermarkete - a keďže sa časť môjho života točí okolo hodiniek - tak som hneď spozoroval pre mňa veľmi dobre známy nápis „Limitovaná Edícia.“ Nebolo by na tom nič zvláštne, keby to označenie nebolo na obyčajnom listovom šaláte. Znamená to, že tento šalát už nikto nikdy nevypestuje alebo čím je taký jedinečný, že by som si ho mal kúpiť? V tom množstve všetkých šalátov ma určite zaujal a hlavne pobavil. A čudujem sa sám sebe, predsa som sa ho rozhodol skúsiť. No pocit jedinečnosti alebo inej chuti mi nepriniesol. Ale výrobca tu dosiahol svoj cieľ a to tým, že som si ho vložil do košíka.
Inak sa k tomuto konceptu postavil jeden nemenovaný výrobca hodiniek so svojim modelom, ktorý nesie označenie „Black“. V priebehu roka model uviedol ako limitovanú edíciu, kde bolo vyrobených len 999 kusov. Hodinky sa rýchlo vypredali a už pred koncom roka 2010 ich nebolo možné nikde zohnať. Avšak pri vidine rýchleho zisku sa dajú robiť zázraky. Prečo by sme nemohli vytvoriť nové produktové číslo a k tomu celý nový číselný rad? Toto si zrejme povedal výrobca a tak prišiel s modelom, ktorý má ten istý názov, ten istý tvar a farby. Rozdiel bol len ten jeden – iné výrobné čísla... a limitovaná edícia už nie je 999 kusov ale rovných 2000. Ako sa bude cítiť zákazník, ktorý bol v dojme, že si kúpil jeden z mála produktov a zrazu ho je na trhu dvakrát toľko? Nie je to podraz?
Asi by sa ani mne nepáčilo byť takto oklamaný. Ale nedá mi to pokoja. Idem sa ja teraz radšej pozrieť do toho supermarketu, či ma náhodu neoklamal aj výrobca šalátu.